25 Mart 2010

Okudukça : Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı


Yaşayan en büyük yazarlarımızdan olmasına rağmen muhafazakar kesimden çıktığı için bir türlü geniş kitlelerce görülmeyen/görülmek istenmeyen yazar Mustafa Kutlu yıllardır her sene içinde bir hikaye kitabı yayılıyor. Yazarın son eseri Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı 2009’da çıktı. 7 ay gecikmeyle de olsa bu kitabı okumuş bulunuyorum. Birkaç gün önce Boğaziçi Kütüphanesi’nden almıştım, bitirmek yine 59 RS’ye nasip oldu.


Bu kitap Mustafa Kutlu’nun kitaplarından okuduğum altıncısı oldu. Yavaş yavaş favori yazarlarımdan biri haline geliyor. Daha önce okuduğum kitaplardan Uzun Hikaye ve Sır’ı unutamıyorum, çok etkileyiciydiler.

Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı hüzünlü bir kitap. Yalnız bir adamın, kaybolan zanaatını (ciltçilik), kitaplarla olan dostluğunu ve amatörce dergi yayınlama macerasını anlatıyor. Kıyıda köşede kalmış yalnız adam yine yıllarca kıyıda köşede kalıp devletin unuttuğu eski bir devlet dairesinde hayata gözlerini yumuyor. Okurken kendimden birşeyler buldum. Kahramanın kitap toplama hastalığı , daha doğrusu kitap sevgisi birazcık bende de var.Şu an Kütahya’daki evimde yaklaşık 300 kadar kitap var. Öğrencilik ve gurbette yaşama daha fazlasına mani oldu. Kitaptan çok hoş bir diyalog:

-“Ee, mirim, size söylemiştim; ya hanım, ya kitap; birini tercih edeceksiniz.”
-“Olmuyor efendim, olmuyor. Birini tercih etsem öteki darılıyor.”
[...]
-“Sami, evladım. Sen ki bir ciltçinin oğlusun. Sahafların müdavimisin; kâğıt kokusu, kitap kokusu arasında büyüyorsun. Sonunda herhalde aramıza karışacaksın. Kulağına küpe olsun. Kitap aşkı başka sevda kaldırmaz. İki karpuz bir koltuğa sığmaz. Sığdırmaya kalkışırsan işte bu bey gibi ömrün ıstırapla geçer.”




Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı eski kültürümüzü yansıtması yönüyle Tanpınar’ı, kahramanın yalnızlığı ve gazetelerden haber kesmesiyle Abdülhak Şinasi Hisar’ın Fahim Bey’ini hatırlatıyor. Ancak daha çok Mustafa Kutlu’nun hayat hikayesinden izler var gibi. Evdeki kitaplar dolayısıyla hanımı ile kavga eden pekçok yazar vardır. Ahmet Turan Alkan’ın buna benzer bir yazısını hatırlıyorum. Mustafa Kutlu da Tahir Sami’yi yazarken kendisinden pekçok şey eklemiş olmalı. Örneğin dergicilik meselesi. Şu günlerde kendisinin çıkardığı Dergah Dergisi 20. Yılını kutluyor, ama maalesef pekçok edebi dergi gibi çok sınırlı sayıda müdavimi var.

Tahir Sami Bey’in Özel Hayatı çok güzel bir kitap, herkese tavsiye ederim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder