13 Mayıs 2010

Okudukça: Sonbahar Yıldızları Altında


Sonbahar Yıldızları Altında Knut Hamsun’un sonradan Göçebe Adam ismiyle birleştirilen üçlemesinin ilk bölümü. Hamsun Norveç edebiyatının en büyük yazarlarından biri ve 1920 yılında Nobel edebiyat ödülü kazanmış. Bu eser Victoria ve Açlık’tan sonra yazarın okuduğum üçüncü kitabı oldu. Bu üç kitabı da beğendim. Özellikle Açlık bana göre muhteşem bir kitap. 3 kitapta da, okurken yazılanların yazarın kendi başından geçenler olduğunu kavrıyorsunuz. Zaten Sonbahar Yıldızları Altında’da direk belirtiyor bunu.

Knut Hamsun okumanın en güzel yanı aynı zamanda memleketimizin yetiştirdiği büyük şeirlerden Behçet Necatigil’i de okuyor olmanız. Yabancı yazarlar ne kadar muhteşem olursa olsun bir kitaba sizi ısındıran, sevdiren genelde çevirmenler olur. Çünkü kitap çevirmek o kitabı sıfırdan yazmak kadar zordur. Necatigil’in hiçbir kitabını ya da şiirini okumasam da büyüklüğünü Hamsun çevirileri ile anlamış bulunmaktayım.

Kitabın üçlemenin ilk parçası olduğunu bilseydim alır mıydım bilmiyorum.Zira Göçebe Adam ‘ı kütüphanede görmüştüm, çok kalın bir kitaptı. Hem benim aldığım Sonbahar Yıldızları Altında Milli Eğitim Bakanlığı’nın İskandinav Klasikleri dizisinden 1949’da çıkmış olan (evet yanlış okumadınız kitabın basım tarihi 1949) ve zamanın Cumhurbaşkanı İsmet İnönü’nün önsöz yazdığı bir kitap. O yüzden adını daha önceden hiç duymadığım bu kitap beni hemen cezbetti ve bir solukta okuyuverdim. Muhtemelen bu haliyle çok nadir bir kitaptır, çünkü belirttiğimiz gibi üçleme tek kitap yapılmış sonradan.

Kitapta şehir hayatından sıkılıp başka insanlarla tanışmayı isteyen yaşlı bir adamın Norveç’in kırsal kesimlerine yaptığı yolculukları, oralardaki çiftliklerde çalışmasını, bunu sıradan bir köylüymüş gibi kendini gizleyerek yapışını anlatıyor. O doğallığı özlemiştir ve hiç kibire girmeden kendini gizler, herles onu bir işçi zanneder. Çiftlik çiftlik dolaşır, samanlıklarda yatar. Değişik kadınlara aşık our, dostlar edinir ve aşk onu yeniden şehre sürükler.

Son olarak Behçet Necatigil’den bir alıntıyla bitirelim:

“Şehir dışı hayata, kırlara karşı duyduğu pastoral aşkı, hemen bütün eserlerinde yaşatmasını bilen ... Hamsun, tabiat insanını tanıtması bakımından yirminci yüzyıl dünya edebiyatının orijinal bir yazarıdır.”

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder