14 Eylül 2010

Dil Meseleleri: Referandum-Halk Oylaması

Türk Dil Kurumu iki ay önce yabancı kökenli kelimeler için Türkçe önerilerde bulunmuştu. Hatırlayalım:

 
Yabancı Kelime-Yeni Hali
  • Çip-Yonga
  • Bypass-Köprüleme 
  • Bilbord-Duyurumluk
  • Dart-Oklama
  • Duayen-Aksakal
  • Gurme-Tatbilir
  • Light-Yeğni 
  • Amblem-Belirtke
  • Aspiratör-Emmeç
  • Tribün-Sekilik
  • Klip-Görümsetme 
Bu kelimelere en önemli itiraz şu olsa gerek:

 
Çip, tribün, klip gibi kelimeler çoktan halkın diline girmiş durumda. Bu sebeple yerine bulunan isimlerin halkın kullanımına girmesine imkân yok. Nasıl bilgisayar, buzdolabı gibi kelimeler halkın diline yerleşmeden bulunup bu halleriyle Türkçeye yerleşmişse; bu kelimeler de zamanında kullanıma girmeliydi. Onlarca kuşak futbola duyduğu yoğun ilgiyle tribün kelimesini benimsemiş durumda. Artık kim kalkıp sekilik diyecek? Kral TV kurulalı neredeyse 15 yıl oldu. Hangi genç klip yerine görümsetme der?

 
İki aydır referandum heyecanı yaşıyoruz. Bu süreçle birlikte referandum kelimesi halk diline girmiş oldu bence. TDK niye referandum yerine ‘halk oylaması’nı kullanma hususunda kampanya yapmadı bu süreçte? Halk oylaması çok güzel bulunmuş, referandum gibi soğuk değil. Keşke TDK ve hatta MEB bu iki ayda halk oylaması adına bir kampanya yapsaydı. Sadece medyayı referandum yerine halk oylaması ifadesini kullanmaya ikna etselerdi yeterdi.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder